
Wat houdt de nieuwe wettelijke regeling in?
Heeft u een zakelijk telecomcontract ondertekend dan is er goed nieuws voor u. De nieuwe wettelijke regeling geldt namelijk voor alle zakelijke telecomcontracten die:
- voor 1 oktober 2016 zijn aangegaan voor een bepaalde duur en die inmiddels stilzwijgend zijn verlengd of vernieuwd;
- na 1 oktober 2016 zijn aangegaan en stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd;
- zijn aangegaan voor onbepaalde duur. Het maakt hierbij niet uit of het contract voor of na 1 oktober 2016 is ondertekend.
Wat betekent de wettelijke regeling voor u?
Te allen tijde kunt u uw zakelijke telecomcontract kosteloos opzeggen. Wel moet u een opzegtermijn van maximaal een maand in acht nemen. Dit betekent dat als u uw telecomcontract op 5 november 2016 heeft opgezegd, de overeenkomst op 5 december 2016 wordt beëindigd. Opzeggen tegen het einde van de maand – in het voorbeeld 31 december 2016 – is niet noodzakelijk.
Bent u een telecomovereenkomst aangegaan voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld voor 1, 2 of 3 jaar dan kunt u de overeenkomst na afloop van deze termijn opzeggen. Ook hiervoor geldt de opzegtermijn van maximaal een maand.
Uitzondering
Alleen op uitdrukkelijk verzoek van de zakelijke klant kan van de opzegtermijn van een maand worden afgeweken en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden overeen worden gekomen. U moet expliciet met de langere opzegtermijn instemmen. Het accepteren van de algemene voorwaarden van de telecomaanbieder is hiervoor niet voldoende. Het aanvinken van een vakje bij het online afsluiten van de overeenkomst is wel een expliciete instemming.
De nieuwe regeling geldt ook als uw telecomovereenkomst of de toepasselijke algemene voorwaarden geen bepalingen over opzegging bevatten of ten nadele van u van de wettelijke regeling afwijken. U heeft dus de mogelijkheid om op snelle en eenvoudige wijze over te stappen naar een andere telecomaanbieder.
Heeft u vragen over of problemen bij het opzeggen van telecomcontracten? Neem dan contact op met Stellicher advocaten.